Fysioterapia avuksi polven nivelrikkoon

Tiesitkö, että nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus? Polven nivelrikolle altistavia tekijöitä ovat mm. ikä, naissukupuoli ja polviniveleen kohdistunut vamma. Myös raskas liikunta, ylipaino ja perimä altistavat polven nivelrikolle. Positiivista on, että nivelrikosta kärsivä voi vaikuttaa hyvin paljon itse tilanteeseensa ja toimintakykyynsä.

Nivelrikossa polven nivelkipu voi olla jomottavaa ja usein se voi pahentua liikkuessa mutta lievittyä levossa. Polven nivelrikon edetessä kipu voi muuttua jatkuvaksi ja nivelessä voi esiintyä jäykkyyttä etenkin liikkeelle lähtiessä pitkän paikallaan olon jälkeen. Myös särkyä yön aikana voi esiintyä.

Polven nivelrikossa rustovälit kaventuvat, voitelu- ja kitkaominaisuudet heikkenevät, nivelpintojen aineenvaihdunta hidastuu ja rustojen pintaan syntyy pienen pieniä halkeamia. Koska rustokudoksen uusiutuminen on hyvin vähäistä, tarvitsee moni polven nivelrikosta kärsivä terveydenhuollon ammattilaisen apua kivun hallintaan ja toimintakyvyn parantamiseen. Konservatiivisista lääkkeettömistä hoidoista itsehoidon ohjaus, laihduttaminen ylipainoisilla nivelrikkopotilailla ja sopiva terapeuttinen harjoittelu ja liikunta ovat nivelrikon hoidon perusta. (käypähoito.fi)

Fysioterapiasta voi olla monelle nivelrikosta kärsivälle suuri apu sairauden pahenemisen estämisesssä ja koko elämänlaadun parantamisessa. New England Journal of Medicine -lehden julkaisemassa tutkimuksessa selvitettiin fysioterapian ja nivelrikkoon käytettävien lääkepistosten paremmuutta. Tutkimuksessa fysioterapia apua saaneet kokivat polvikipujensa lievittyneen enemmän ja heidän toimintakykynsä oli parempi kuin pistoksia saaneiden. Tutkimus luettavissa tarkemmin: https://doi.org/10.1056/NEJMoa1905877

Järvenpäässä sijaitsevan, fysioterapiaan erikoistuneen FysioLinkin fysioterapeuteilla on vahva ammattitaito tutkia ja auttaa asiakkaita myös nivelvaivojen omahoidossa. Fysioterapeutit arvioivat asiakkaan liikkumista tutkimustilanteessa, tarkastelevat nivelen asentoa seistessä, kävellessä ja kyykistyessä sekä tutkivat polven mahdolliset ulkomuodon muutokset ja polvea ympäröivien lihasten tasapainon. FysioLinkin fysioterapeutit palvelevat jokaista asiakasta yksilöllisesti ja auttavat heitä löytämään tilanteeseen sopivan terapeuttisen harjoittelun toimintakyvyn parantamiseksi.

Piditkö tästä? Jaa se!

Jaa Facebookissa