Jalkapohjassa kipua? Kärsitkö plantaarifaskiitista?

Plantaarifaskia on paksu jänne jalkapohjassa, joka kulkee kantapäästä kaikkiin viiteen varpaaseen. Kun tämä jänne alkaa vaivaamaan, yleisimmin kipu tuntuu jalkapohjassa aamuisin tai pitkittyneen istumisen jälkeen ja häiritsee kävelyä. Yleisimmin kipu tuntuu kantaluun sisäsyrjällä mutta kivun sijainti voi myös vaihdella. Kipua kuvaillaan usein myös kantapääkipuna.

Syitä tähän jännevammaan on monia mutta yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että usein jalkaterään on kohdistunut tavallista suurempi kuormitus. Plantaarifaskiitille altistavia tekijöitä ovat myös aiempi alaraajan vamma, nilkan rajoittuneet liikeradat, ikä, ylipaino ja/tai heikot pohjelihakset.

Plantaarifaskiittia on hoidettu vuosien saatossa monella eri tavalla. Hoitomuotoihin on kuulunut mm. venytyshoitoja, lääkeruiskeita, hierontaa, teippausta, leikkaushoitoja ja lihasvoiman harjoittamista. Joka tapauksessa plantaarifaskiitin hoito vaatii kärsivällisyyttä ja usein itsehoidon lisäksi ammattilaisen apua,  koska jokainen jalkapohjan kiputiloista kärsivä on yksilöllinen tapaus.

anne-nygard-_W94Eb1iNYc-unsplash

Myös jänteitä tulisi rasittaa pitkäkestoisesti ja riittävällä kuormalla kuten lihaksiakin, koska keho vastaa voimakkaaseen ja toistuvaan kuormitukseen vahvistamalla kyseistä kehon aluetta. FysioLinkin fysioterapeutit auttavat asiakkaitaan vahvalla ammattitaidolla myös jalkapohjan kiputilojen hoidossa.

Tervetuloa yksilölliseen hoitoon Järvenpään FysioLinkille osoitteeseen Wärtsilänkatu 12 A, 2-kerros.
Varaa aika fysioterapiaan

Aho, J. Mind the Movement. 2017.
Saarelma, O. Duodecim. Plantaarifaskiitti. 2020

Piditkö tästä? Jaa se!