Kärsitkö selkäkivusta? Tutkimukset osoittavat, että pilatesharjoittelu on paras liikunnallinen valinta selän terveydelle!

Pitkittynyt selkäkipu on yleinen vaiva istumatyön ja muun passiivisen elämäntyylin takia mutta myös fyysisesti raskaissa ammateissa. Liikunnan ja yleisesti ottaen liikkeen on osoitettu olevan erittäin tärkeää keholle ja mielelle. UKK-instituutin käynnistämän varhaiskuntoutustutkimuksen ja Annika Taulaniemen Tampereen yliopistossa tehdyn väitöskirjan mukaan selkäkipuihin paras liikunnallinen valinta on pilatesharjoittelu. Lue lisää FysioLinkin pilatesharjoittelusta täältä

Väitöskirjaan laaditun harjoitusohjelman päätavoitteena oli vähentää selkäkipua ja siihen liittyviä asennon ja liikkeen hallinnan häiriöitä sekä lisätä fyysisesti raskaassa työssä tarvittavaa lihasvoimaa ja lihaskestävyyttä. Taulaniemen mukaan pilates osoittautui tehokkaaksi harjoitusmuodoksi, joka vähensi kipua ja selän liikehallintahäiriöitä.

Koska asentomme ja liikkeemme arjessa on pitkälti eteenpäin työntyvää, tulisi liikunnallisen harjoittelun ulottua myös arjen liikkeiden vastasuuntaan eli kehon takaosaan. Takaketjun lihaksiin kuuluvat pohjelihakset, reisien takaosat, pakarat ja selän lihakset. Tämän alueen harjoituksilla tarkoitetaan lihasvoimaharjoittelua, joka keskittyy kehon ojennus suuntaan eli lonkan ja selän ojennukseen sekä lapaluun liikkeen suorittajalihasten harjoittamiseen.

On hyvä muistuttaa, että voimaharjoittelu auttaa usein myös lihaskireyteen. Esimerkiksi reiden takaosat tarvitsevat venyttelyn rinnalle lihasvoimaharjoittelua, sillä kireyden tunne voi olla merkki lihaksen heikkoudesta.

Kuvassa olevalla testillä voit tarkastella löytyykö sinun kehostasi riittävästi voimaa ja lanneselän neutraalialueen hallintaa tukemaan mm. selkäsi terveyttä.

  • Aseta jalkapohjat tukevasti alustaan ja nosta lantio korkealle kohti kattoa.
  • Ojenna toinen polvi suoraksi siten, että polvet pysyvät edelleen vierekkäin.
  • Nosta vielä kädet kohti kattoa.
  • Pidä suora linja hartioista polviin!
  • Tarkastele itse tai pyydä toisen henkilön arviota pysyykö lantiosi paikallaan siten, että toinen pakara ei laske toista alemmas. Entä suureneeko alaselän notko vai saatko hallittua alaselän asennon?
  • Testaa myös toinen puoli. Löytyykö puolieroja?

Tervetuloa suosituille pilatestunneille järvenpään FysioLinkille. Ohjaajina toimivat kokeneet fysioterapeuttimme, jotka osaavat arvioida tuki- ja liikuntaelimistösi tilanteen ja antaa sinulle myös henkilökohtaisia ohjeita.

Jos haluat yksilöllistä ohjausta, voit olla suoraan yhteydessä fysioterapeuttiin ja varata ajan fysioterapiaan tästä 

Lähteet: Fysioterapia -lehti 03/2021 ja UKK-instituutti

Piditkö tästä? Jaa se!

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissä
Share on linkedin
Jaa LinkedInissä
Share on email
Jaa sähköpostina